De EPTO

Op veel vrachtwagens in de transportsector bevinden zich hydraulische toepassingen, denk hierbij aan bijvoorbeeld kranen, containersystemen of hoogwerkers. Deze systemen hebben ieder energie nodig om te bewegen, energie die tot op heden altijd van de Power Take Off(PTO) van de diesel of benzine motor kwam.
Vanwege de toenemende milieu eisen die voornamelijk binnen de steden van groot belang zijn wordt het steeds belangrijker om elektrisch te rijden en bewegen.
Vlarotech Engineering heeft zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in het ontwikkelen van opmaat gemaakte elektrische aandrijvingen voor hydraulische PTO toepassingen.
Met speciaal meetgereedschap kunnen we de hoeveelheid benodigde energie voor een hydraulische toepassing meten en hier een opmaat gemaakte Elektrische Power Take Off(EPTO) voor ontwikkelen en bouwen.
De eerste EPTO is begin 2020 in samenwerking met BQ Duiker uit Amsterdam in gebruik genomen, deze vrachtwagen is toen gepromoot met de onderstaande video.

De Vacuumtafel

Knipping kozijnen in Zwaagdijk had als wens om het lijmproces van de Dakkapellen te optimaliseren. Het doel was om dit te doen met een speciale lijmtafel die de dakkapellen met vacuüm moest samenpersen tijdens het drogen van de lijm.
Na overleg met Knipping en een vacuüm expert is de lijmtafel door Vlarotech Engineering ontworpen, bij Vlarotech in de werkplaats gelast en is deze bij Knipping in de werkplaats gemonteerd en getest.

20201117_172732

Assistentie op Yed Prior

Voor en tijdens de ombouw van het schip de Yed Prior heeft Vlarotech Engineering voor Spaansen diverse engineeringsklussen uitgevoerd. Hierbij zijn op kantoor en aan boord van het schip tekeningen en/of berekeningen gemaakt voor:
– De zeeftorens die het zand van het grind scheiden
– Een ventilatieunit voor de motorruimte
– Tal van bordessen en trappen
– De Sennebogen kraan die aan boord staat

5f02f85b321abe28fe738522_Groeten van de afbouwkade YED PRIOR - website

De Safety Trailers

W.P. de Koning uit Vuren had tijdens transportwerkzaamheden een opklapbaar bordes rondom een trailer bedacht ter behoeve van de veiligheid. Op de trailers van het bedrijf uit Vuren stonden namelijk permanent grote machines voor de industrie zoals aggregaten en compressoren. Omdat de machines nooit van de trailer af komen worden deze onderhouden op de trailer wat resulteert tot onderhoud op een hoogte van ±2 meter. Voor de monteurs een gevaarlijke en onhandige klus waar de trailer met opklapbare bordessen de veilige oplossing voor was.

Omdat de klant weinig ervaring had met het berekenen van dergelijke constructies en de CE eisen heeft Vlarotech Engineering de opdracht gekregen voor de engineering en de projectbegeleiding. Na de bouw van het prototype zijn er inmiddels al 12 Safetytrailers in gebruik. Doordat de Safetytrailers het werk voor de monteurs veilig maken heeft de oplossing binnen het wereldwijd opererende bedrijf de prijs gewonnen voor de beste veiligheidsverbetering in 2019.

Safety trailer

De kanaalplatenklem

Voor Spaansen Groep heeft Vlarotech Engineering een project opgepakt waarbij het gewicht van de constructie gedurende het hele project een cruciale rol speelde. De klant wilde een bestaand hijsattribuut opnieuw ontwerpen met als doel een gewichtsbesparing van 600kg tegenover het 1100kg wegende oorspronkelijke ontwerp.
In overleg met de klant heeft Vlarotech Engineering met rekenwerk, diverse simulaties en 3d ontwerp het beoogde doel behaald. Een volledig gecertificeerd eindproduct met bijbehorende handleidingen en onderhoudsvoorschriften.
Door behaalde gewichtsbesparing kan de klant een stuk productiever werken, na de bouw van het prototype zijn er kleine details gewijzigd en is het uiteindelijke ontwerp in productie gegaan.

WB180346-001-000